КОРИСНИ САВЕТИ
Како учити?
- намера да се нешто научи (учење је брже, лакше, а памћење дуготрајније); - радне навике (спремност да увек на време учиш лекције, радиш домаће задатке; радне навике олакшавају учење, скраћују време учења и побољшавају квалитет наученог).
Ученик без радних навика:
- одлаже почетак учења (нпр. непотребно зарезује оловке, слаже књиге...); - дуже време проводи над књигом, тако да често учење претвара у мучење; - мисли му лутају док учи; - оно што научи, најчешће је краткотрајно, механички научено.
Ученик са радним навикама:
- има план рада, редослед учења предмета, - брзо се концентрише на учење, - за краће време заврши оно што учи, - научено градиво је дуготрајније.
Како стећи радне навике?
Златно правило стицања радних навика је: Учити увек у исто време и на истом месту. - увек: сваког радног дана - у исто време: никад не треба пропустити прилику да се учи када дође време - за учење - на истом месту: сваки ученик треба да има место (радни сто,део стола,кутак...) где ће увек радити школске задатке; место које је одговарајуће осветљено, мирно (без галаме, јаке музике, ТВ-а и сл); - одређени ниво будности - известан степен физичке и психичке припремљености олакшава процес учења; правилно седење... - активна пажња на часу - омогућава да се научи више од половине градива, што олакшава учење код куће; питати наставника када нешто није јасно.
Организација процеса учења
1. Претходни преглед градива - прочитати градиво да се добије увид у целину и уочи о чему се ради у лекцији, тј.уочити основну идеју. Већ тада оловком се могу означити битнија места у лекцији. 2. Подела градива на мање целине - подразумева поновно читање при чему се не губи из вида целина градива. Тада ученик треба да подвуче битне идеје, изразе, дефиниције. Током учења је важно мислити о ономе што се учи, повезивати међусобно идеје, постављати себи питања. 3. Преслишавање је активан преглед градива, известан напор да се сетимо оног што смо учили.
Врсте понављања градива:
- од речи до речи - дефиниције, стране речи и изрази, песме и текстови; - својим речима и сопственом организацијом градива; - у себи - односи се на најважније делове текста; - писмено - прави се извод или резиме. Приликом понављања потребно је прво истаћи најважније идеје, а касније допуњавати детаљима. Преслишавање у коме се понавља од речи до речи као што је у књизи је лоше, механичко.
Када треба почети са преслишавањем?
- никада после првог читања; - када се схвати суштина градива; - може после сваког значајног места у тексту или пасуса, али увек имати у виду цело градиво; - након оваквог понављања следи преслишавање целе лекције.
Степенице успеха у учењу
- слушање (пажљиво слушај наставника на часу, питај ако не разумеш); - читање (пажљиво читај; ново градиво прочитај истог дана из уџбеника, јер је заборављање најбрже одмах после учења); - подвлачење (подвуци битно, основне идеје); - бележење (издвој најважније, направи тезе о лекцији); - преслишавање (никада после првог читања, већ када се схвати суштина градива); - дискусија (разговарај, расправљај са другима о наученом); |